sâmbătă, 20 martie 2010

Cu cine (nu) putem face sex?

Întrebarea de astăzi este cu cine. Ar putea fi si cu ce. Care este diferența dintre "ce" si "cine"? Să convenim pentru moment ca "ce" sunt obiecte iar "cine" sunt ființe. Așadar haideți să nu discutăm acum despre obiecte.

O altă chestiune importantă cu privire la întrebarea din titlu este că aceasta se referă la etica actului, și nu la posibilitatea practică. De exemplu, presupunând că sunt căsătorită, mulți ar fi de acord că pot, din punct de vedere moral, să fac sex cu soțul meu, care nu este prezent. Este, adică, legitim să fac sex cu el, chiar dacă, momentan, nu se poate. Dacă, însă, în loc de soț am soție, chiar dacă, să spunem, conform legii este posibil ca femeile să se căsătorească între ele, unii membri ai societății ar putea să spună că nu este legitim ca eu să fac sex cu soția mea, pentru că nu este legitim ca femeile să facă sex între ele. Ba chiar mai mult, unii membri ai societății ar putea nega că vreunele din activitățile care au loc între femei sau între bărbați pot constitui relații sexuale: cel mult, acestea constituie perversiuni ale relațiilor sexuale. Binecuvântarea legală, așadar, nu se suprapune neapărat cu opiniile oamenilor despre legitimitatea actului (sau chiar despre definirea lui).

Este însă legitim ca Ana să facă sex cu Ion, care este soțul Mariei? Și este această întrebare aceeași cu cea dacă este legitim ca Ion, soțul Mariei, să facă sex cu Ana? Unii ar spune că întrebările au răspunsuri diferite: Ion, spre deosebire de Ana, și-a asumat anumite obligații față de Maria, printre care exclusivitatea sexuală, în timp ce Ana nu are o obligație față de femeile căsătorite, de a nu face sex cu soții lor. Cum am văzut într-o temă precedentă, situația nu stă neapărat așa: poate relația dintre Ion și Maria nu include exclusivitatea sexuală. Dar dacă o include, atunci poate Ion greșește (față de Maria, și poate și față de Ana, dacă să spunem Ana crede fie că Ion nu este într-o relație cu altcineva, fie că este într-o relație deschisă). Dar dacă, să spunem, relația dintre Ion și Maria nu este deschisă, iar Ana și Maria sunt prietene? În acest caz, făcând sex împreună, poate atât Ion, cât și Ana, greșesc din punct de vedere moral.

Poate Ana să facă sex cu cineva care îi este rudă? Să spunem, cu un frate vitreg? Cu un văr? Dar Ion cu fiica sa adultă? Unele din argumentele împotriva legitimității unor astfel de activități dintre părinți și copii atrag atenția asupra compromiterii relațiilor de familie, a inegalității de roluri, și a eventualelor probleme care pot decurge din conceperea de copii de către rude apropiate (să spunem că ultima problemă poate fi înlăturată cu ajutorul contracepției). De exemplu, se arată că dacă am permite ca părinții și copiii să aibă astfel de relații ca adulți, atunci poate ei ar fi încurajați să se vadă unul pe celălalt ca potențiali parteneri sexuali dinainte de ajungerea copilului la maturitate, ceea ce ar intensifica problemele legate de compromiterea relației de familie, și de inegalitatea de roluri.

Poate însă să fie legitimă întreținerea de relații sexuale cu adolescenți? Cu copii? Cu ființe non-umane? Se poate argumenta că între relațiile dintre adulți (de sex diferit, de același sex, din culturi diferite, sau care fac parte din diferite tipuri de relații etc.) cu capacitate de consimțământ pe de o parte, și relațiile dintre aceștia și ființe care nu au (încă) această capacitate, pe de alta, există o distincție semnificativă: nu poți să faci sex cu ființe care nu pot consimți. Poți face sex doar cu ființe care (1) au capacitatea de a consimți, și (2), consimt. Putem apoi discuta despre când și în ce condiții putem face sex cu alte persoane, care pot consimți și consimt.

Mulți dintre noi, însă, folosesc animalele, sau beneficiază de pe urma folosirii lor, le mulg, le omoară, ca apoi să se îmbrace cu ele sau să le mănânce, sau doar ca să se distreze (la circ, la coridă), sau le supun la suferințe atroce în experimentarea de tratamente sau de produse cosmetice, pentru beneficiul oamenilor, și susțin că aceste tratamente ale animalelor sunt legitime. Cum ar trebui clasificată, în această grilă a legitimității, întreținerea de relații sexuale cu animale, în condițiile în care acestea nu se opun și nu par să sufere?

Alți comentatori deplâng demonizarea sexului ca un act murdar, periculos, și argumentează că acesta poate fi inofensiv, sau chiar benefic, copiilor și adolescenților. Ceea ce rănește copiii sunt mai degrabă înșelarea încrederii, violența, lipsa de respect, și nu sexul ca atare. Așadar nu sexul ar trebui să fie ținta interdicțiilor, ci elementele cu adevărat dăunătoare, printre care unii ar enumera și insistența de a percepe copiii ca pe niște creaturi asexuale, neapărat ignorante (cel puțin în ceea ce privește sexul), și care trebuie să rămână ignorante cât mai mult timp (cel puțin în ceea ce privește sexul).

O altă categorie de potențiali parteneri este cea a ființelor care nu mai sunt în viață. Putem face sex cu cadavre? Se argumentează uneori că, în ciuda condamnării sale aproape unanime, practica necrofiliei nu are nimic intrinsec greșit moralmente.
Contează dacă, de exemplu, cadavrul este al soțului/soției, care cât era în viață și-a dat în mod explicit și repetat acordul ca soția/soțul să se bucure în acest fel de trupul său neînsuflețit? Sau poate cadavrele fac parte din categoria lucrurilor (foste ființe), sunt "ce"-uri și nu "cine"-uri, și prin urmare în afara temei noastre de astăzi?

Voi ce credeți? Cu cine (nu) putem face sex?

(P.S. Am găsit o discuție interesantă pe tema noastră, aici.)

4 comentarii:

  1. Mie mi se pare interesant de detaliat si problema sexulului conjugal. OK, e legitim să fac sex cu soţul/soţia mea, dar, deşi ambii au semnat un certificat de căsătorie, asta nu presupune un consimţământ continuu si absolut cu privire la angajarea in relaţii sexuale, reciproce. Adică, deşi x este căsătorit, acesta/aceasta nu poate să facă sex cu soţul/soţia sa decât dacă acesta/aceasta consimte de fiecare dată. Prin urmare e legitim să faci sex cu soţia (ta) doar dacă aceasta consimte :)

    În privinţa soţiei altuia, nu-mi dau seama... Nu îmi dau seama dacă am vreo obligaţie faţă de soţul ei. Aş putea spune că problema morala e exclusiv a ei, în cazul acesta. Pe de altă parte, mă gândesc că, în cazul în care ea e onestă cu mine şi îmi spune că e căsătorită şi în acelaşi timp îmi spune că soţul ei nu ştie de escapada noastră, sunt părtaş totuşi la un act imoral. Or, din momentul în care conştientizez că sunt părtaş la ceva imoral, participarea mea la acel act nu e ea însăşi imorală? (Pentru a nu fi acuzat de ipocrizie, nu spun ce aş face eu, spun doar cum s-ar putea pune problema.)

    În privinţa sexului cu cadavre (deşi îmi repugnă tema) mă gândesc că poate fi extrapolată situaţia de mai sus, de la căsătorie. Adică, dacă e vorba de sex, consimţământul trebuie reiterat de fiecare dată. Or persoana în cauză nu-l mai poate da. OK, mi se poate replica cum că oricum nu mai contează consimţământul, pentru că persoana nu mai există, e un obiect lipsit de viaţa. Or aici discuţia cred ca e mai lungă şi nu cred că o cunosc în amănunt – ce drepturi mai pot moşteni corpurile persoanelor decedate.

    RăspundețiȘtergere
  2. George,

    Spuneai mai sus ca daca stii ca e casatorita si sotul nu stie despre voi doi atunci esti partas la la un act imoral.

    Care e actul imoral? Sexul?

    RăspundețiȘtergere
  3. sexul in sine nu e moral sau imoral. e chiar bun, dezirabil, ca sa nu mai zic ca e placut :)

    spuneam ca in acel caz in care una dintre cele trei persoane implicate in chestiune (adica sotul absent care nu stie ce se intampla) este mintita, inselata prin faptul ca nu stie ce face sotia sa, se petrece un fapt imoral. ma intrebam daca eu, care particip la acel act imoral si stiu asta, nu sunt imoral la randul meu.

    altfel, sexul cu sotia cuiva nu mi se pare imoral atat timp cat cele 3, 4 persoane implicate stiu ce se intampla si consimt la asta

    RăspundețiȘtergere
  4. George: de acord cu tine, casatoria nu inseamna indreptatirea sotului/sotiei asupra trupului tau. Cred ca este o chestiune foarte importanta. Am auzit oameni spunand ca nu exista viol conjugal, tocmai pentru ca prin casatorie ti-ai dat acordul in privinta sexului cu cealalta persoana. Deci, ar conchide acestia, comportamentul blamabil este cel de a te opune intretinerii de relatii sexuale cu sotul/sotia (pentru ca ace(a)sta are drepturi asupra trupului tau), si nu obligarea la relatii sexuale nedorite. Am mai auzit si opinii de genul ca nu poti viola o femeie care se prostitueaza. Exista persoane care considera ca nu poti viola o femeie care a facut sex premarital: clar, aceasta persoana nu mai are onoare.

    In ceea ce priveste necrofilia. Intr-adevar, persoana decedata nu isi mai poate da consimtamantul. Insa, in general noi acceptam ultimul consimtamant al persoanelor: de exemplu testamentul sau, mai nou, instructiunile cu privire la tratamentul post-pierdere a capacitatii de consimtamant. Nu e clar ca exista un fundament moral pentru dreptul de a decide post-mortem, dar multi dintre noi suntem de acord ca persoanelor sa li se permita sa ia astfel de decizii, si ele sa fie respectate.

    Asadar, daca ultimul consimtamant al persoanei decedate a fost in favoarea permiterii sotului/sotiei de a se bucura de trupul sau, si, evident, un cadavru nu poate obiecta, de ce nu? Superficial, am putea crede ca acest caz semana cu cel in care o persoana isi pierde pur si simplu capacitatea de consimtamant, ar trebui sa permitem sotului/sotiei sa intretina relatii sexuale cu sotia/sotul incapacitat(a)? Situatiile nu sunt insa similare: cadavrul, spre deosebire de persoana incapacitata, nu poate sa sufere, nu simte nimic.

    Daca, pe de alta parte, consimtamantul nu mai este valabil odata ce ti-ai pierdut aceasta capacitate, iarasi, de ce nu? In majoritatea societatilor li se permit oamenilor tot felul de tratamente invazive ale cadavrelor apropiatilor lor: le pot imbalsama, arde, ingropa, sau pot sa obtina realizarea autopsiei doar din curiozitate. De ce nu si sa faca sex cu ele?
    Sa lasam deoparte pentru moment motivele de sanatate publica, sa zicem ca ar exista restrictii legate de intretinerea cadavrului, motivele decesului etc.
    Asadar, de ce nu?

    RăspundețiȘtergere